Tillbaka på Svensk mark

Den 19/12 -12 var vi tillbaka på Svensk mark igen. Ingen av våra nära och kära hade den minsta aning om att vi nu befann oss i samma land igen. De trodde att vi var kvar i Thailand och att vi skulle spendera Jul och Nyår i Ao Nang. Men tji fick ni!
När vi anlände till Stockholm så hade vi bokat en natt på Old town lodge i gamla stan. Vi ville nämligen kunna handla de sista julklapparna i Stockholm dagen därpå innan vi åkte hem med tåget.
Den 20/12 - 12 anlände vi med tåget till Katrineholm. Vi hade inga varma kläder eller skor men vi släpade på vår packning hela vägen till Saras mammas salong. Där överraskade vi Saras mamma och fick låna hennes bil. Sedan köde Sara hem Bella och hon fick överraska sin mamma och syster. Hennes pappa var i stockholm och fick vänta till dagen därpå innan han blev överraskad. Sara överraskade sin pappa och syster samma dag. Det blev många glada miner och glädjekramar när vi nu var hemma lagom till Jul.

Nu tänkte vi förklara för er lite kort varför vi kom hem tidigare än planerat.
När vi var i Malaysia och upptäkte att vi inte alls trivdes bra där så insåg vi att vår tidsplanering inte skulle hålla. Vi kände också att vi hade gjort det mesta på vår resa och att vi kunde klara av det vi fortfarande ville göra på en kortare tid. Därför bokade vi om vår hemresa och såg till att vi kunde få spendera jul och nyår tillsammans med våra familjer. Hemresan bokade vi om så tidigt som den 26/11-12 och våra familjemedlemmar fick inte veta något alls förrän dagen då vi kom hem.

Vi har haft en väldigt bra resa och är det någon som undrar något får de gärna lämna en kommentar!

Dream World

En av dagarna i Bangkok besökte vi Dream World. Det är en nöjespark i utkanten av staden. Vi hade väldigt kul och tog många roliga bilder som ni ser nedan. Vi åkte en åkattraktion som hette "super splash" och det namnet ljög dom iallafall inte om. När vi klev av så var vi dyngsura och lyckades inte torka på hela dagen i solen. På dream world har dom ett ställe som heter "snow town" och där inne kan du få känna på hur det är att vara i ett kallare klimat med snö. Vi blev dock inte så imponerade när termometern där inne visade på 1 grad då vi visste att hemma var det - 22 grader och betydligt mer, riktig, snö.

Bio - The Impossible

När vi var i Bangkok så fick vi se att filmen The Impossible gick på bio. Den handlar om Tsunamin som slog till mot Thailand Juldagen 2004. Vi bestämde oss för att vi var tvungna att titta på den då den är verklighetsbaserad och utspelar sig framför allt i Khao Lak där vi var tidiagre under vår resa. När vi såg filmen fick vi syn på att hotellet som familjen bodde på var det hotell som vi passerade på väg ner till stranden varje dag. Det fick filmen att kännas än mer verklig och jobbig än vad vi var beredda på. När vi gick från biografen var våra ögon rödsprängda och vi hade verkligen svårt att släppa det som vi nyss sett.

Denna film har premiär i Sverige nu den 8/3 och vi tycker att alla som har möjlighet bör se den. Vi som inte var där när tsunamin slog till kan nog aldrig föreställa oss hur det är att vara med om en sådan katastrof. Men med denna film kan vi alla få en inblick i hur det var och att hoppet verkligen är det sista som lämnar människan.

Hej hej Bangkok!

Vi flög till Bangkok och bodde på Nasa Vegas hotell som låg alldeles intill skytrain vilket passade oss utmärkt. Under dagarna vi hade i Bangkok så hade vi mest planer på att handla presenter till alla där hemma så vi sprang runt i olika köpcentrum och på marknader hela dagarna. Allt som allt så gick vi otroligt mycket varje dag. Därför var det viktigt att ta några pauser under dagen och äta en god glass eller andra thailändska godsaker.

Blandat från Ao Nang

När vi var i Ao Nang så spenderade vi våra dagar såhär. När solen var framme så låg vi nere på stranden eller åkte ut till någon ö. Vi åt mat på olika restauranger och provade även på de små gatuköken som stod vid sidan av huvudgatan på kvällarna. Längs med huvudgatan i Ao Nang fanns det massvis med små butiker där du kunde köpa lite smått och gott, så vi shoppade lite också.