Taken 2

När vi såg att Taken 2 gick på bio så tänkte vi:
"Varför inte se den nu när vi själva är ute på resande fot och endast möter massa fransmän!?".
Alla som har sett Taken 1 förstår vad vi menar, för er som inte vet vad vi pratar om, SE FILMERNA! Liam Neeson är grym!

Blandat från Cairns

När vi anlänt med bussen till Cairns så fick vi leta efter vårt hostel i en evighet! Vi skulle bo på Nomads hostel i Cairns och det visade sig finnas två olika. Det ena låg centralt medans det andra låg en bra bit bort från centrum. Vilket hostel tror ni att vi bodde på? jo, det som låg lååångt bort såklart. Som tur var gick det en shuttle buss mellan centrum och hostlet så vi överlevde våra två nätter där borta utan att dö av tristess.

Första dagen i Cairns så promenderade vi in till centrum längs strandpromenaden. Längs hela stranden finns det varningsskyltar där det står att man ej bör bada då man kan riskera att bli skadad eller uppäten av en krokdil. Sånt behöver man inte oroa sig för hemma direkt! På grund av krokodilerna så finns det en lagun precis vid strandkanten där folk kan bada istället. Första dagen i Cairns så var det en marknad precis i det området. Så vi hade en mysig dag i solen då vi strosade runt på marknaden.

Väl tillbaka på vårt hostel så stötte vi ihop med Nhan, Fransmannen som vi träffade i Mission Beach. Vi blev alla väldigt förvånade men glada över att känna igen någon i Cairns.

Efter två nätter på Nomads Hostel "långt borta" så flyttade vi in i smeten till Global waterfront, där vi hade två gratis nätter tack vare Wicked Travel. Själva hostelet i sig var inge vidare men med en fin utsikt och bra sällskap i rummet så lyckades vi överleva den vistelsen också. De flesta av dem vi delade rum med var tyskar. Så första chocken när vi kom in i rummet var att det var 10 bäddar, vi skulle ha 2 av dom, MEN! det var redan 11 väskor där inne. Hur i hela världen kan man ha med sig så mycket prylar när man ska bo på hostel!?

Men som sagt så var de ett trevligt sällskap. Vi Var bland annat ute och åt tillsammans med en Tysk tjej från rummet en kväll. Vi skojade med en av de tyska killarna och lade en plastödla i hans säng. Tyvärr så fick vi inte den panik reaktion vi önskat oss, istället så vaknade Bella upp mitt i natten och upptäckte att hon hade plastödlan precis vid ansiktet. Så morgonen när vi checkade ut stoppade Bella ner plastödlan i den tyska killens ryggsäck. Undrar om han blev glad när han upptäckte den? Han hade dessutom väldigt stora fötter som vi skrattade åt.

När vi bodde på Global waterfront så hade vi väldigt nära till nattmarknaden i Cairns. Där kunde man hitta allt möjligt som hade med australien att göra. Det fanns Boomeranger, smycken, ryggkliare gjorda av krokodilfötter och kängurufötter samt torkat kängurukött, vilket vi aldrig testade.

Under vår tid i Cairns så bodde vi som längst på The Jack hostel, vilket vi trivdes väldigt bra på. Vi lärde känna en tjej i vårt rum som kommer från Island och heter Rúna. Henne pratade vi väldigt mycket med och till skillnad från oss som kommer från Sverige och blir bemötta med ett leende och "aaah Sweden!", så får hon höra "No Iceland is NOT a country!" vilket vi skojade en hel del om.

Precis bredvid vårt hostel låg en fruktmarknad som var öppen på helgerna. Sista helgdagen är allt väldigt billigt då de vill sälja slut på allt. Då passade vi på att köpa en massa goda frukter att mumsa på!

Blandat från Mission beach

När vi var i Mission beach så bodde vi på Absolut backpackers vilket vi trivdes väldigt bra på. Under dagarna där så tog vi det mest lugnt och gjorde sådant som vi behövde. Vi tvättade kläder, firade vårt fallskärmshopp med muffins istället för kanelbullar som ni åt hemma, vi gjorde ordentlig mat och provade chips med kycklingsmak.

En extra hälsning till pappa Björn som är tokig i ryggsäckar. Här nedan ser du att vi är och handlar på Wolley's och vi bär maten i RYGGSÄCKEN. Fantastiskt va! ;)

Under vår vistelse i Mission Beach så träffade vi många trevliga människor. Bland annat tre killar och en tjej från Frankrike. Vi bjöd dom på det svenska godiset "jätte salt" vilket de inte alls uppskattade. Vi tror inte att det finns saltlakrits i Frankrike då de såg ut som att de ätit något från botten av soptunnan och var på väg att spy när som helst. Vi fick oss ett gott skratt och har lovat dom att skicka en påse "jätte salt" till dom när vi kommit hem igen.
En av Fransmännen ser ni på bilden nedan, han heter Nhan och kommer ursprungligen från Vietnam. Så vi passade på att fråga honom lite om Vietnam då vi ska åka dit snart.

Samma dag som vi skulle ta bussen till Cairns så besökte vi ett ställe i Mission beach som heter Tanja's Wildlife. Tanja är en kvinna som lever för att rädda djur. Hon åker runt på gatorna i Mission beach tidigt på morgonen och letar efter skadade djur, bland annat wallabies som ni ser nedan. De är släkt med kängurur fast de är betydligt mindre. Förutom att gosa med wallabies så fick vi "gosa" med en blå tungad ödla, utan svans, en phytonorm och titta på fåglar. Sara gosade med alla djuren medans Bella nöjde sig med att endast gosa med en wallabieunge.

När ni inte har någon aning så gör vi detta...

10/10-12

Vi hade under våran resa bokat in en Extrem Tully Rafting tur som skulle vara här i Mission beach. På hostelet vi bodde på så pratade vi med en kvinna i receptionen om det och det visade sig att floden som raftingen skulle vara i är avstängd under hela oktober månad. Självklart blev vi väldigt besvikna över det och istället föreslog hon i receptionen att vi kunde testa på skydiving. Här i Mission beach kan man nämligen göra det högsta fallskärmshoppet i hela Australien vilket är 14000ft och man hoppar dessutom över barriärrevet. Detta ville vi såklart ha betänketid till, så medan vi stod där ringde hon till de som utför fallskärmshoppen här och det visade sig finnas plats kvar till ett hopp 20 minuter senare. De rekommenderade starkt att hoppa samma dag då vädret skulle vara sämre dagen därpå. Så... 5 minuter senare satt vi på bussen till flygplatsen och var redo för att hoppa. Eller redo och redo, Sara hade överskottsenergi och visste inte riktigt vart hon skulle ta vägen medan Bella var i total chock och hade dödsångest! Tanken av att falla fritt genom luften i en hel minut innan fallskärmen öppnas var otroligt skrämmande.

Efter hoppet var vi båda väldigt lyckliga över att vi hade genomfört det. Känslan av att falla fritt genom luften var inte alls som man hade föreställt sig. Den där minuten när man föll fritt gick så fruktansvärt fort att man knappt hann tänka, eller andas för den delen. Innan det var vår tur att hoppa ut genom flygplanet så var det två andra tandemhopp. Vi hann knappt reagera innan flygplanet började tömmas på folk. Första personen hoppade och någon skrek till. Andra personen försvann utan att vi han blinka. Sen var det helt plötsligt Saras tur och Bella såg förskräkt hur Sara försvann i tomma intet och strax därpå dinglade hon själv med fötterna i luften. Det går inte riktigt att beskriva själva känslan av att hoppa fallskärm men man känner sig väldigt fri. Vi båda skulle utan tvekan kunna göra det igen. Alla som får chansen borde absolut ta den!

Whitsundays Avatar

Vi bokade en Whitsundays resa med båten Avatar, som är en katamaran, och det var en båttur på tre dagar och två nätter. Vi tänkte inte skriva så mycket om detta då bilderna talar för sig själv. Det blev dock inga undervattensbilder då kameran inte ville samarbeta för fem öre!

Första dagen så solade vi på däck. Sara var såhär glad! :D

en liten bild på vår hytt. hytten var så liten så sara fick ha sina fötter ut genom ett hål för att få plats att sova.

Killarna på båten underhöll oss andra under solnedgången. Här ser ni ett avsnitt ur deras version av Titanic.

Så här ser ena sidan av båten ut.

Solnedgång och en trött bella efter snorkling i väldigt salt vatten!

Dag två vaknade vi till den här fina soluppgången.

White haven beach.
Detta ställe var otroligt vackert och det går inte att hitta något liknande någon annan stans.

Utkiksplatsen ovanför white haven beach.

Vi tog en promenad på stranden i den väldigt fina mjuka sanden. här hoppar sara av glädje!

Bella på stranden, också hon är glad!

Sara gör konster? väldigt fin bild iallafall :D

under båtresan så snorklade vi två gånger. Alla var tvungna att använda dessa "stingersuits" då de var en säkerhetsåtergärd för att ingen skulle bli bränd eller stucken av något djur i vattnet. Visst är vi fina?

Hela gänget på båten. vi hade en bra tur med trevligt sällskap och väldigt mycket skratt!

Nu styr sara båten mot Airlie igen. tur nog gick vi inte på grund.

Självklart skulle den andra svensken också visa att vi inte får alla skeppp att sjunka. Kaptenen hade nämligen retat oss för skeppet Vasa.

Steve Irwins Australian Zoo

Vi tog bussen från Brisbane klockan 7 på morgonen och var framme vid Australian zoo vid 9 på morgonen. Det var en dag med vädligt varmt och fint väder så vi hoppades på att alla djur skulle visa sig trots det. Under dagen så klappade vi kängrur och koalor, tittade på krokodilshowen vilket var ett måste då det var Steve Irwins stora grej och det numera är hans fru och två barn som håller i den showen. vi fick under showens gång bland annat höra om Steve Irwins son Roberts första vistelese i showen. Robert var bara en månad gammal när Steve höll i honom med ena handen och matade en krokodil med den andra. Detta kom sen att visas på nyheterna var 15 min. Därför får Robert vänta tills han fyllt 10 innan han får mata en av de stora krokodilerna. Än så länge får han nöja sig med de små (ni ser bild nedan).

Efter dagen så tog vi en nattbuss från Australian zoo till Airlie.

Bunk backpacker Brisbane

Vi spenderade endast två nätter i Brisbane då vi inte hade några speciella planer där. Vi bodde på Bunk Backpackers hostel och första kvällen när vi anlänt fick vi en gratis måltid, vilket var mycket bra då vi inte hunnit handla någon mat. Själva hostlet i sig var väldigt fräscht. Trots att vi bodde i ett rum med åtta bäddar så var det väldigt avskilt och privat, vilket kändes väldigt skönt. Så vistelsen på hostlet var vi väldigt nöjda med.

Andra dagen så bestämde vi oss för att promenera runt lite i Brisbanes centrum. Efter att vi kollat runt i massor av affärer så slutade det med att Sara inhandlat ett par shorts och en skjorta. Sedan hade vi båda inhandlat en biljett till Australian zoo för kommande dag! På vägen tillbaka till hostlet så reagerade vi på hur områdets byggnader såg ut då det var en salig blandning av gammalt och nytt. Gamla kyrkor som såg fridfulla ut låg bredvid alldeles nybyggda skyskrapor, vilket kändes lite märkligt. Väl tillbaka på hostlet så fixade vi internet och spenderade resten av kvällen med att maila nära och kära och boka kommande hostel.

Surfers Paradise

På grund av att det var många som pratade negativt om Surfers Paradise så bestämde vi oss för att bara stanna där över dagen. Vi ville fotografera den omtalade stranden och i väntan på bussen vidare till Brisbane tog vi oss en törstsläckare, Tango Mango & Berry Mix.

Hej bildbomb!

Nomads, Byron bay

Efter en 12 timmars nattbuss från Sidney så var vi äntligen framme i den lilla, men levande, staden Byron bay. Det första vi gjorde när vi klev av bussen var att träffa på fem svenska tjejer. Det visade sig ganska snabbt att vi bodde på samma hostel så vi promenerade bort dit tillsammans. Vi lämnade sedan av bagaget och fick oss en liten rundtur på hostlet av killen i receptionen. Det var ett par timmar kvar tills vi kunde checka in på hostlet så vi promenerade ner till stranden, medans de andra svenska tjejerna gjorde något annat.

När vi äntligen fick checka in så gjorde vi oss snabbt hemmastadda och somnade i sängarna, som vanligt! Efter vår powernap så fräschade vi till oss och när vi kom tillbaka till rummet så hade det flyttat in tre killar från Sidney, Jack, James och Hoo (som vi döpt honom till). De visade sig vara väldigt trevliga och pratsamma, så vi skrattade gott tillsammans. Killarna ville gärna lära sig lite svenska så vi försökte lära dom ramsan "sju sjösjuka sjömän.."  vi fick världens skrattanfall när det första ordet som skulle vara "sju" istället blev ett svagt och osäkert "ho-ooo" som en liten uggla! Där har ni förklaringen till att den sista killen heter Hoo. Senare på kvällen så bästemde vi oss, i sista minute,n för att följa med hostlet till en krog och äta tillsammans. Efter maten så dansade vi resten av kvällen och när vi träffade på våra rumskamrater så tjoade vi glatt HOOO! till varandra. När vi sedan kom tillbaka till hostelet så stod personalen i receptionen och åt kakor och Sara blev helt lyrisk och tjoade "cookie!" så hon fick en kaka av personalen och var sedan nöjd med kvällen.

Andra dagen på Nomads i Byron bay så var vädret inte på topp. Det var molnigt och blåste en del, så vi bestämde oss för att titta i de butiker som fanns i området och gå till wicked travel för att boka ett av våra äventyr. När vi sedan kom tillbaka i hostlet så hade våra gamla rumskamrater flyttat ut och åtta andra flyttat in, det visade sig snabbt att sju av tio i det rummet var svenskar. Vilket kändes väldigt konstigt men roligt, vi trodde nämligen inte att vi skulle prata så mycket svenska på den här resan. Kvällen slutade dock tidigt då vi skulle iväg tidigt morgonen därpå. Dock blev det inte någon sömn som vi hoppats på när de övriga i rummet varit ute och festat och kom hem olika tider. Problemet med detta var att dörren in till vårt rum smällde något oerhört varje gång någon glömde att hålla emot när den stängdes. En av de som inte var svenskar i vårt rum kom hem vid halv sju på morgonen och började skrika "SWEDEN! EY SWEDEN ARE YOU AWAKE, STOP LAUGHING" och efter en stund skrek han helt plötsligt "SVENSK MJÖÖÖÖLK!" och alla brast ut i skratt, ropade sedan tillbaka "GO TO SLEEP!"
Till slut fick vi sova någon timme innan vi skulle med bussen till Surfers Paradise.

Turister på tur i Sidney

Nu har vi äntligen fått en bra internetkontakt, så nu lär ni få en del att läsa om hur vi har haft de under resans gång!

Vi börjar med att berätta om hur vi hade det i Sidney!
Som ni vet så bodde vi på Jackaroo Hostel i kings cross. Hostlet i sig var väldigt bra. Personalen var trevlig och vi hade bra rumskamrater så vi kände oss snabbt hemma där, men vi orkade inte göra så mycket då första dagen fick bestå av sömn då vi var helt slut efter vår flygresa ner hit.

Andra dagen i Sidney bestämde vi oss för att vara riktiga turister så vi promenerade bort till Opera huset och Harbour bridge för att fotografera lite. Vi gick genom parken som ligger intill Opera huset och insåg då att Sidneyborna är väldigt aktiva av sig. Vi mötte och blev omsprungna av joggande människor hela tiden, vilket aldrig skulle hända hemma. På tal om annat som inte heller kan hända hemma så mötte vi fyra kakaduor på väg tillbaka till vårt hostel. När vi sedan var tillbaka på vårt hostel igen så bestämde vi oss för att leta upp en resebyrå för att boka våra kommande äventyr här i Australien. Vi hamnade till slut på Wicked travel och när vi gick därifrån så var vi några tusenlappar fattigare. Vad vi bokade genom dom berättar vi inte nu utan det får ni ta reda på genom att läsa våra kommande inlägg ;)

Tredje dagen så lämnade vi Sidney med en 13 timmars nattbuss till Byron Bay!

Här kommer lite efterlängtade bilder från vår vistelse i Sidney :)

VI LEVER!

Ja, vi tänkte mest bara skriva att vi lever! Vi trodde att vi kunde göra en längre uppdatering men det har varit dålig tillgång till internet så det får bli senare! Sålänge får ni en bild från första dagen i Sidney på The Jackaroo hostel! Övertrötta men glada tjejer!

Vi kan även berätta att vi har kommit högre upp i landet och att vi kommer uppdatera, MED BILDER när vi har tillgång till bättre internet! och...... imorgon ska vi på zoo, vad ska ni göra? ;)