Baan Puri Apartments - Bang Tao Beach

Undet två veckors tid så bodde vi på Baan Puri Apartments i Bang Tao tillsammans med pappa Björn och faster Gun.

Så här fint bodde vi. På området fanns det pool, restaurang och ett gym som vi faktiskt använde! Lägenheten låg även 300 meter från havet och resten av byn.

På måndagar och torsdagar så var det en nattmarknad i byn. Vi passade då på att köpa massor av frukt, gott att äta samt dricka som vi sedan mumsade på när vi satt på vår balkong på kvällarna.

En dag bestämde vi oss för att åka in till Phuket town och kolla in köpcentrat Central Festival samt deras nattmarknad. Nattmarknaden var som vi uttryckte oss "Same, same but more" så vi inhandlade inga mägder där. Det var alldeles för mycket folk, väldigt varmt och alldeles för många gångar av tält för att vi skulle orka kolla ordentligt vad som fanns där. Snacka om att vi har det lätt i Sverige där vi går in i våra köpcentrum, får kolla på vad vi vill IFRED, samt betala det pris som står på lappen utan diskussion.

Eftersom att vi ville se den sista filmen i Twilight serien så åkte vi tillsammans med pappa Björn in till Patong för att kunna gå på bio. Pappa Björn ville dock inte se på Twilight med oss så han spenderade dagen på stranden innan vi möttes upp för att äta mat och kolla in shoppingen. Vi åkte tillbaka till Bang Tao nöjda över filmen vi sett, trötta på allt folk i Patong och med varsin ny bikini. Det visade sig dock att underdelen var väldigt liten, man lär sig av sina misstag! haha.

Under dessa två veckor har vi mest spenderat tiden i en solstol eller i vattnet. Vi har bland annat badat i vågorna på Laem sing beach. Pappa Björn var som ett litet barn och sken av lycka när han fick dyka i de höga vågorna och spolas upp på stranden. Vi andra försökte därimot hålla oss ovanför vattenytan så gott vi kunde.

Bella och Sara bestämde sig för att ta sig upp ur havet utan att bli omkullvälta av vågorna.
Sara: Bella spriiiiiiiiiing!
Bella: Jag kan inte. jag kommer ingenstans i vattnet!!
Sara börjar springa uppåt och Bella ser glatt på när Sara blir omkullvält av en stor våg och strax därefter kom det en till. Ibland kan man inte låta bli att känna skadeglädjen! ;)

Som ni ser så har vi också fotat med undervattenskameran i poolerna och ni får nöja er med de här lite "finare" bilderna. Annars så har vi jobbat hårt med att läsa lite böcker, äta god mat och för andra har det varit sömnen....

Vi har helt enkelt haft två bra veckor tillsammans med pappa Björn och faster Gun i ett fint boende. Det har varit skönt att inte behövt letat boende och bestämma vad vi ska göra själva hela dagarna. Vi har med andra ord haft semester i vår semester och det behövde nog vi.

Vem är du?

Vi blev plötsligt väldigt nyfikna på att veta vilka ni är som läser vår blogg.
Kan ni inte skriva en kommentar och berätta vilka ni är? :)
Det är jätte roligt att ni vill följa vår resa och har ni några önskemål på vad ni vill höra mer om så är det bara att säga till!

Alla som har följt vår blogg vet att kommande rader kommer från Barefoot tour, ta det med en nypa salt, men svara gärna om du känner för det! ;)

Ni kan ju alltid svara på följande frågor:
* Vad heter du
* Vart kommer du ifrån
* Relationsstatus
* Om du viker, knögglar eller virar pappret runt handen när du går på toaletten

Första träningspasset

Nu undrar ni kanske vad vi menar med det?
Jo, vi satt lugnt och stilla på en restaurang och åt mat. Vi hade precis ätit upp då det började regna och åska. Vi valde att sitta kvar och hoppas på att det snart skulle avta. När vi satt där och väntade började taket läcka och vi fick springa in under ett annat för att ta skydd. Tilll slut lugnade det ner sig och vi såg våran chans! Sara tog flipfloppen i handen och vi började gå i rask takt. Då tilltog åskan och vi såg ett par rejäla blixtar. Med tanke på det man hört när man var liten om att man inte skulle vara i vatten när det åskade ute så började vi springa för glatta livet då det var vatten överallt! Det blev närmare en kilometers springtur på sisådär två till tre minuter och vi skrattade hela vägen.

Bild från google.

LÄSARTÄVLING!

Ett tips, det är betydligt fler än ni ser på bilden..

Khao Lak

När vi först anlände till Khao Lak så letade vi efter ett bra ställe att övernatta på. Det blev till slut Happy Lagoon. Men vi spenderade endast en natt där då vi ville bo vid en annan strand här i Khao Lak.
Själva hotellet var väl okej i sig, men sängen var STENHÅRD! ajajaj! Ingen höjdare efter många timmars resande.

Vi flyttade vidare till Ladda Resort där vi sedan bodde i en vecka. Ladda Resort ägs av en Thailändsk familj och det känns väldigt hemtrevligt. Personalen är jätte vänliga och hjälpsamma. Vi frågade om en extra toarulle första dagen och vi har nog fått tio till efter det... Undrar om de tror att vi lever på toaletten..haha. På bild ovan ser ni också hur Sara lyckades fastna i gardinen första kvällen här samt hur sängen är en aning kort för henne.

Såhär ser våran morgonrutin ut. Vi sätter oss på balkongen och kollar våra mail och facebook innan vi uppdaterar bloggen och äter frukost! namnam.

Under veckan som vi spenderat i Khao Lak så har vädret varit väldigt varierande. Det har regnat och åskat en hel del, men vi har även fått sol på oss så det räcker ändå. Det är ju trots allt fortfarande slutet på regnperioden här i Thailand så lite regn får man räkna med.

När man går runt här i Khao Lak så kan man inte undgå att se spåren efter tsunamin 2004. Det får en att tänka en hel del på hur stark moder natur faktiskt är och hur många det var som miste sina nära och kära den dagen. Det är helt otroligt och vi hoppas verkligen att det inte ska hända igen. Trots allt så har ju Thailändarna blivit mer medvetna om tsunamis.

Såhär har vi spenderat de fina dagarna här i Khao Lak. Vi har legat på stranden, hoppat i vågorna, badat i poolen och ätit mycket god mat. Även fast att vi inte minns namnen på det vi äter, förrutom Phad Thai som vi ätit fyra dagar i rad.. Men är något gott så är det! Vi har även varit på en marknad här i byn. Där passade vi på att köpa färsk frukt.

Imorgon åker vi vidare till Bang Tao och Baan Puri Apartments där vi ska bo tillsammans med Bellas pappa Björn och hennes faster Gun i två veckor. Hoppas innerligt att pappa Björn har med sig lite gott från Sverige, det finns ju en del saker som vi saknar. BANANABUBS!!!!!!! alla ni som inte vet vad vi menar får kolla bland lösgodiset nästa gång ni är och handlar. Tack och hej leverpastej! *SMACK*

Från Bangkok till Khao Lak

Den 28e oktober klockan 19.30 sa vi hejdå till Bangkok och satte oss på tåget till Surat Thani där vi skulle byta till buss mot Khao Lak. Tågresan skulle ta närmare tolv timmar och yttligare några timmar med buss. Vi blev väldigt förvånade när det visade sig att vi hade köpt en biljett med sovvagn, lite småmysigt var det, men så mycket sömn blev det inte.

För er som klagar på SJ, så tycker vi att ni borde åka tåg i Thailand. För då kanske ni kommer att ändra eran uppfattning och börja uppskatta det Sverige har att erbjuda.

Tågresan i sig gick annar rätt bra, men när vi kom fram till Surat Thani så började allt krångla. Vi fick först åka i en liten buss som var totalt fullproppad med människor. Vi blev avslängda på ett ställe,upphämtade med en tuktuk som åkte runt och släppte av oss på ett annat ställe där vi skulle vänta på en annan buss som skulle ta oss till Khao Lak.

I väntan på den andra bussen började Sara känna sig lite smått svimfärdlig och innan bussen hann komma hann hon med att svettas som en gis, spy i en påse och se ut som om världen just har gått under. Bella däremot behöll lugnet och sprang runt i olika affärer för att köpa socker och coca cola som hon sedan tvingade i Sara. För att inte göra Saras föräldrar oroliga så gick allt därefter väldigt bra och dagen därpå var hon helt återställd!

Till slut kom vi fram till Khao Lak, hittade ett boende, tog en lugn kväll och gick ut och åt middag.

IKEA

När vi kom tillbaka från vår tur till tigertemplet så bestämde vi oss för att besöka IKEA i Bangkok. Anledningen till detta förstår ni nog alla...

SVENSKA KÖTTBULLAR MED POTATITS OCH LINGONSYLT! namnamnam..

Tigertemplet

Vi skrev ju i förra inlägget att vi bokat en tur tillsammans med Linda. Den turen var till ett tigertempel strax utanför Bangkok. Vi var tvungna att gå upp klockan fyra på morgonen då vi skulle vara i templet tidigt. Anledningen till att vi var tvungna att åka så tidigt var att vi skulle vara vid templet lagom till frukost. Väl vid templet så fick vi överlämna frukost till munkarna och lite senare åt vi alla frukost tillsammans.

Under dagens lopp fick vi sedan mata, tvätta, gå promenader samt leka med tigrarna i templet. Under tiden när vi lekte med tigrarna fick Sara en nära döden upplevelse. Två tigrar tyckte att hennes leksak var väldigt rolig och de kom i full fart, halkade sedan på det hala underlaget och for rakt fram mot henne. Ni ser bilder här nedanför :)

Bangkok

Flygresan till Thailand gick väldigt bra. Vi kollade på film och åt först en väldigt äcklig kycklingpaj och sedan en mycket god pizza. När vi närmade oss slutet av vår flygresa så kom Linda (svenska tjejen vi mötte på flygplatsen) fram till oss i planet och frågade om vi kunde hitta på något tillsammans under dagarna i Bangkok då hon var själv där i väntan på en vän. Så vi bytte facebook och bestämde oss för att höras av dagen därpå.

Under våra dagar i Bangkok så bodde vi på Rambuttri Village och där trivdes vi bra. Det kändes väldigt lyxigt att få bo i ett eget rum nu när vi den senaste månaden bott i rum med 6-10 bäddar. I ett fall var det till och med 17 bäddar. På kvällen när vi anlänt till hotellet så passade vi på att kolla internet och vissa pratade i skype ;)

Dagen därpå så hade vi bestämt med Linda att vi skulle ha en dag tillsammans på köpcentrat MBK. Vi skulle mötas vid Skyrail stationen och ta tåget dit tillsammans. Allt gick dock inte enligt planerna och vi kunde absolut inte hitta varandra vid skyrail stationen. Allt letande efter Linda slutade med att vi två bad informationen inne på MBK att ropa ut ett meddelande efter henne för att se om hon var inne i byggnaden. Vi kunde inte hålla oss för skratt när vi hrde hur en Thailändsk kvinna försökte säga följande:
"Dear miss Linda Eriksson can you please contact miss Sara att information desk at ground floor, see you soon!"
Vi bad till gud att hon skulle höra dett, men med tanke på att MBK är en stor byggnad med sju våningar så var chansen väldigt liten. Vi satt vid informationsdisken i närmare två timmar innan vi insåg att vi inte kunde spendera resten av dagen på det sättet. Vi bestämde oss för att gå och äta och sedan utforska köpcentrat som vi faktiskt kom dit för att göra. Dock kunde vi inte glädja oss åt att vara där då vi hela tiden tänkte på stackars Linda som var ensam någonstans och undrade vart vi hade tagit vägen.

När vi på eftermiddagen hade åkt tillbaka till vårt hotell så gick vi snabbt in på Facebook för att kontakta Linda. Vi bestämde oss för att ses på kvällen och äta middag utanför vårt hotell tillsammans som kompensation för den misslyckade dagen. Det visade sig att vi hade missat varandra med bara någon minut där på skyrailstationen, så himla typiskt!
Middagen på kvällen var väldigt trevligt och vi bokade in en tur tillsammans och firade detta med varsinn drink.

Sista dagarna i Australien

De sista två nätterna vi hade i Australien så bodde vi på Chilli blue backpackers i Sidney. Det var tyvärr de sämsta och äckligaste hostlet vi bodde på under hela vår resa i Australien. Som ni kan se på bilderna nedan så såg vårt rum ut som en smutsig grotta... Eftersom att hostlet inte var så mysigt så spenderade vi våra dagar ute på stan. Vi promenderade bort till Paddy's market och det stora köpcentrat ovanför marknaden. Inne i köpcentrat gjorde vi varsitt fynd och gick därefter nöjda därifrån. Vi bestämde oss för att avsluta vår resa med att än en gång se Harbour bridge och Opera huset.

På flyplatsen när vi skulle ta flyget till Thailand så mötte vi en svensk tjej i kön till incheckningen hon heter Linda. Vi började prata och bestämde oss för att hålla ihop på flygplatsen så vi hittade till rätt flyg. När vi skulle gå igenom säkerhetskontrollen så frågade Sara en av vakterna efter en genomskinlig plastpåse till hennes vätskor. Han gav oss glatt alla tre varsin påse. Sedan frågade han vart vi kom ifrån och när han fick höra att vi var svenskar så lät han oss gå genom säkerhetskontrollen via express kön istället för den långa vanliga kön. Det tackade vi glatt för! Vi hittade snabbt till rätt flyg och allt gick bra.

Hejdå Australien!

Från Cairns till Sidney

När vi skulle åka tillbaka till Sidney med inrikesflyg så fick vi en så pass tidig flygtid att vi bestämde oss för att sova på flygplatsen. När vi satt och väntade på bussen till flygplatsen mitt i natten så kom det helt plötsligt fram en kille och började prata med oss. Det visade sig att han och hans två brasilianska kompisar hade åkt förbi och sett oss, "trott" att vi skulle sova ute och vände för att erbjuda oss en sovplats. Vi som någon dag innan hade sett Taken 2 blev snabbt på vår vakt och försökte verka väldigt ointresserade. Till slut gick han och våran buss kom, tack och lov!

Väl på bussen fick vi höra att flygplatsen var stängd till klockan halv tre på morgonen. Vi hade inte så mycket annat val så vi fick åka till flygplatsen, sätta oss utanför och vänta tills det öppnade. Det var också en annan kille med på bussen som hade samma planer som oss, så han gjorde oss sällskap och vi kollade på film och slumrade till lite då och då. Tiden gick ganska fort och det tog inte lång tid tills vi fick checka in och vi sat på planet till Sidney.

Barefoot tour

En heldag på tur med Captain Matty och Mattman.

Dagen började med att en man kom springandes, barfota, med öppna armar mot oss då vi stod utanför vårt hostel och väntade på bussen som skulle hämta upp oss. Mannen förklarade snabbt att han var Mattman och vår reseledare för dagen. Väl på bussen så satte vi oss längst fram precis bakom vår chaufför Captain Matty! Det visade sig snabbt vara ett väldigt bra, eller dåligt, beslut beroende på hur man vill se det. Under resans gång skulle alla på bussen bekanta sig lite med varandra så vi fick var och en svara på 4 frågor. Dessa var följande:

* Vad du heter och vart du kommer ifrån.
* Hur länge du ska vara i Australien och varför du är där.
* Din relationsstatus
* Om du viker, knögglar eller virar ditt papper runt handen när du ska torka dig efter ditt toa besök.

Såklart fick vi "äran" att börja och precis sådär i början så lyssnar ju alla noggrant i hela bussen. Våra svar på relationsstatusen blev ju det gamla vanliga "It's complicated" vilket vi fick äta upp resten av dagen. Det satt en kille i sätet bakom oss som svarade att han var singel och Captain Matty började genast reta honom och säga att han borde fråga efter "Team Swedens" nummer. Stackars kille!

Hur som helst, vårt första stopp var vid en gammal vulkan som haft ett utbrott men numera var en fin liten sjö. I sjön fick vi syn på massor av små sköldpaddor och fiskar. Vi blev bjudna på färsk frukt, minimuffins och drycker. Med på bussturen var en grupp Koreaner. De var precis som alla andra asiater väldigt glada i att ta lustiga bilder. De ville väldigt gärna ta en bild med oss och det ställde vi såklart upp på. När vi ställde upp oss på rad för att alla skulle synas på bilden så ställde sig en av koreanerna och kramade om Sara. Det såg precis ut som när en människa kramar om ett träd. I det här fallet så var det förstås Sara som var trädet!

När vi sedan skulle åka vidare mot nästa mål så bad Sara Bella att spänna åt hennes Bh-band varav Mattman börjde tjoa i mikrofonen så hela bussen hörde: "Svenskarna tar av sig kläderna!". Captain Matty tittade snabbt i backspegeln, körde in till vägkanten och stannade. Alla i bussen kollade bort mot oss och skrattde varav vi blev knallröda i ansiktena och kunde inte sluta skratta. De fortsatte sedan att skämta om det hela dagen, precis som våra svar på relationsstatusen. Vi fick alltså ganska mycket uppmärksamhet under den här resan vilket var väldigt kul.

Innan lunch så stannade vi till på ett ställe där vi såg en liten sjö långt nere bland klippor och träd. Den sjön har ingen kunnat mäta djupet på. En dykare hade kommit så långt som 85 meter ner i djupet innan han var tvungen att ge upp. Efter det gick vi ner till en annan sjö vid ett fint litet vattenfall där alla fick bada innan maten. Som ni ser på bild här nedanför så ville fler av koreanerna ta bilder ihop med långa Sara!

Vid lunchtid så stannade vi till på en restaurang där vi åt fish & ship och drack kall cola, mums! När vi hade ätit upp vår mat så kom Captain Matty fram och tjoade "Team Sweden!" och visade oss två Tequila shots som han tyckte att vi skulle ta. Han hade redan tvingat den ensamma korean killen att ta en shot med haken att han skulle följande: slicka saltet av sin tjejs knä, ta shoten, sedan ta limen från tjejens mun....

Efter maten så åkte vi vidare till det kända vattenfallet Milla Milla. Där var det svinkallt i vattnet och vi stannade inte så länge utan vi åkte vidare till Josephina falls där vi fick åka kana ner längs med klipporna. Sedan avslutade vi dagen med att fika tillsammans innan vi åkte med bussen hem igen.

Hela den här dagen bestod av skratt och vi var bra trötta när vi kom tillbaka till vårt hostel igen.